Impact van de Ashwagandha dosis

Ashwagandha is een krachtig kruid dat een rijke historie kent. Het wordt namelijk al voor duizenden jaren geconsumeerd in traditionele gemeenschappen in India. Het middel staat bekend om zeer positieve gezondheidseffecten waaronder verlaging van stress en verbeterde sportprestaties. Als je Ashwagandha wilt gebruiken is het goed om te weten hoe je het kunt gebruiken en doseren. 

Lees in deze blog wat de impact is van de Ashwagandha dosis en bepaal de dosis die bij jou past. 

Hoe kun je makkelijk Ashwagandha doseren?

Gemeenschappen in India die Ashwagandha op de traditionele manier consumeren kunnen soms moeilijk doseren. Dit komt doordat het middel geconsumeerd wordt als paste of als thee. Door de bladeren of wortels van de plant te vermalen en te mengen met een beetje water kun je Ashwagandha op de huid smeren, goed om bijvoorbeeld ontstekingen tegen te gaan op de huid of in de spieren. Door het kruid in heet water te doen kun je het drinken als een thee. Echter, bij beide methodes is het lastig om te doseren. De sterkte van het middel hangt bijvoorbeeld af van de duur dat je het kruid laat intrekken in het water en het is moeilijk te bepalen hoeveel milligram je precies neemt. 

Door Ashwagandha als supplement te nemen kun je een stuk makkelijker doseren. Per capsule zit een exacte hoeveelheid milligram van het poeder. Hierdoor kun je goed monitoren wat de impact is van een specifieke hoeveelheid Ashwagandha op je lichaam. Ook kun je makkelijk de dosis aanpassen, door bijvoorbeeld het aantal capsules te verhogen naar 2 per dag of de inname te verspreiden over een langere periode. 

Kleine versus grote Ashwagandha dosis

De dosis heeft impact op de werking van het kruid. Een hoge dosis zorgt er over het algemeen voor dat je sneller verschillende gezondheidseffecten kunt ervaren. Een dosis van 1000 mg wordt gezien als een hoge dosis en kan al na 42 dagen (of 6 weken) de eerste significante resultaten geven. Een dosis van 600 mg betekent dat de eerste effecten ongeveer na 8 weken merkbaar zijn. Het voordeel van een kleinere dosis is wel dat bepaalde bijwerkingen, zoals maagklachten, minder snel kunnen voorkomen. Desondanks is het altijd aan te raden een medisch expert te raadplegen wanneer je voor het eerst aan Ashwagandha begint. 

Conclusie

De dagelijkse Ashwagandha dosis die je neemt heeft invloed op hoe je de werkingsmechanismen van het middel ervaart. Een hogere dosis van bijvoorbeeld 1000 mg zorgt ervoor dat de meeste effecten al na 6 weken merkbaar kunnen zijn. Bij een dagelijkse dosis van 600 mg treden de meeste effecten na ongeveer 8 weken op.

Let wel op, als je begint is het altijd verstandig om eerst een zorgverlener te spreken en te kijken of het middel in je dieet past. Als je onzeker bent over hoe je lichaam reageert op je middel, kun je altijd beginnen met een kleinere dosis. Het handigst is om supplementen te gebruiken, met de supplementen van Zapply kun je makkelijk je Ashwagandha inname doseren!