Het effect van Ashwagandha gebruik op je cortisolniveau

Een van de populairste redenen om Ashwagandha supplementen te consumeren is vanwege de rustgevende werking. Gebruikers ervaren een verlaging van stress bij langdurig en dagelijkse consumptie van het kruid. Het resultaat is dat gebruikers niet alleen minder gestresst zijn, maar er kunnen ook veel neveneffecten optreden zoals verbeterde slaap en gezondheid. 

Lees in onze blog van vandaaag meer over de werking van Ashwagandha supplementen op je cortisolniveau en wat het stresshormoon precies is. 

Wat is Cortisol

Cortisol is een stresshormoon in het menselijk lichaam. Het hormoon beïnvloedt onder andere de bloeddruk, het cholesterolgehalte en de werking van het afweersysteem en wordt in de bijnierschors geproduceerd. Het hormoon wordt aangemaakt als reactie op angst of een stressvolle situatie. Hoewel hoge cortisolniveaus als onprettig kunnen worden ervaren, hebben ze wel degelijk een belangrijke rol in jouw lichaam. In gevaarlijke situaties zorgt cortisol ervoor dat je hartslag toeneemt waardoor er genoeg zuurstof rondgepompt kan worden in je lichaam. Door de toename in bloedsuikerspiegels krijg je meer energie en kun je beter presteren. Ideaal voor als je moet vechten of vluchten, echter in onze moderne bestaan is chronische stress en daarbij hoge cortisolniveaus steeds vaker de realiteit. 

Verlaging van stress door Ashwagandha consumptie

Het gevoel van stress verlagen in je lichaam is een gewenst resultaat. De druk van werk kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je structureel en chronisch verhoogde stress ervaart. Ashwagandha supplementen kunnen dan een uitkomst bieden. Onderzoek suggereert dat langdurig en dagelijks gebruik kan zorgen voor lagere cortisolwaarden in het bloed. 

Uit een studie met 58 deelnemers werd gekeken naar het effect van Ashwagandha supplementen met een 250 milligram en een 600 milligram dosis, die vervolgens werd vergeleken met een placebo testgroep. Na acht weken werden significant lagere stresswaarden gemeten ten opzichte van de placebo groep. 

Eerste onderzoeken zijn veelbelovend omtrent de stressverlagende werking van Ashwagandha. Echter, meer en grotere onderzoeken zijn nodig om concrete conclusies te kunnen trekken. Wanneer je begint met Ashwagandha gebruiken is het altijd verstandig om expert advies te vragen om risico’s te vermijden. Mocht je al een gevoelige maag hebben of leverproblemen? Dan is het verstandig om advies van een medisch adviesverlener op te vragen. 

Andere werkingen van Ashwagandha

Naast verlaging van stress kan langdurig Ashwagandha consumptie ook zorgen voor een scala aan andere gezondheidsvoordelen. Gebruikers kunnen verhoogde testosteronniveaus ervaren wat de spiergroei bevordert, maar ook verbeterde cognitieve functies en immuunsysteem. Lees meer over de verschillende gezondheidseffecten van Ashwagandha op onze blog. 


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function jnews_encode_url() in /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php:222 Stack trace: #0 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php(366): JNews_Select_Share::get_select_share_data('facebook', false) #1 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php(65): JNews_Select_Share->build_social_button('facebook') #2 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(324): JNews_Select_Share->render_select_share('') #3 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(348): WP_Hook->apply_filters(NULL, Array) #4 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/plugin.php(517): WP_Hook->do_action(Array) #5 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/general-template.php(3066): do_action('wp_footer') #6 /home/custo in /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php on line 222