Fitnessen met Ashwagandha

Het gebruik van Ashwagandha in fitness wordt steeds populairder. Dit komt met name door de vele prestatie verbeterende effecten van het kruid. Eerste onderzoek toont aan dat gebruikers onder andere verbeterde spiergroei en spierherstel ervaren bij langdurig en dagelijks gebruik. 

Lees in deze blog de verschillende voordelen van Ashwagandha gebruik voor bij het fitnessen. 

Sportprestatie verbeteren met Ashwagandha

Ashwagandha is een natuurlijk middel dat gewonnen wordt uit de wortels of bladeren van de plant. Het wordt al duizenden jaren gebruikt in oude culturen in India voor onder andere medicinale doeleinden. Echter, naast gezondheidsvoordelen heeft Ashwagandha prestatieverbeterende effecten die perfect aansluiten bij fitness. 

  • Verhoogde spierkracht: Langdurige inname van Ashwagandha zorgt voor een verhoogd testosteronniveau in het lichaam. Dit zorgt onder andere voor een lagere cortisolspiegel, en dus stress vermindering, maar ook voor verbeterde spiergroei. 
  • Verbeterde slaap: Ashwagandha helpt tegen slapeloosheid. Als sporter zul je wellicht wel weten dat een goede nachtrust essentieel is voor het spier herstel. Door dagelijks het middel te consumeren zul je sneller herstellen van je training. 
  • Energie en uithoudingsvermogen: Gebruikers kunnen een significant verhoogd energieniveau en uithoudingsvermogen ervaren. Hierdoor kun je het maximale uit je training halen, bijvoorbeeld door langer en harder te trainen, waardoor je efficiënter je spieren kunt groeien.

De verschillende prestatieverbeterende effecten treden over het algemeen pas op na langdurige en dagelijkse inname. Hoe snel de werking optreedt kan sterk afhangen van de dosis die je neemt, je gewicht, dieet en andere factoren. 

Natuurlijk middel voor spiergroei

In tegenstelling tot andere middelen voor spiergroei, zoals steroïden, is Ashwagandha een natuurlijk alternatief voor de sporter. Hierdoor biedt het kruid een stuk lager gezondheidsrisico dan natuurlijke middelen. Desondanks kunnen er alsnog bijwerkingen zijn waar je als gebruiker rekening mee moet houden. Kortstondig gebruik heeft vrijwel geen bijwerkingen, maar langdurig dagelijks gebruik kan impact hebben op je lichaam. Effecten die kunnen optreden zijn maagklachten en in zeer enkele gevallen aan leverproblemen. Wanneer je allergisch bent voor nachtschadeplanten kun je mogelijk ook irritaties verwachten van het consumeren van Ashwagandha. 

Moet je Ashwagandha nemen?

Wanneer je overweegt Ashwagandha aan je dieet toe te voegen is het verstandig om goed te overwegen of het middel past in je dieet en geen onnodige gezondheidsrisico’s introduceert. Het is daarom aan te raden om je zorgverlener te raadplegen om niet voor verrassingen te komen. Daarnaast is het verstandig om te beginnen met een lagere dosis, bijvoorbeeld 250 of 500 milligram voordat je een hogere dosis probeert. Hierdoor kun je eventuele bijwerkingen beperken.  


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function jnews_encode_url() in /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php:222 Stack trace: #0 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php(366): JNews_Select_Share::get_select_share_data('facebook', false) #1 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php(65): JNews_Select_Share->build_social_button('facebook') #2 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(324): JNews_Select_Share->render_select_share('') #3 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(348): WP_Hook->apply_filters(NULL, Array) #4 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/plugin.php(517): WP_Hook->do_action(Array) #5 /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-includes/general-template.php(3066): do_action('wp_footer') #6 /home/custo in /home/customer/www/ashwaganda.nl/public_html/wp-content/plugins/jnews-social-share/class.jnews-select-share.php on line 222