Ashwagandha gebruiken voor het sporten

Je hoort het wellicht steeds vaker. Fanatieke sporters die Ashwagandha niet alleen gebruiken voor de gezondheidsvoordelen, maar ook voor de prestatie verbeterende eigenschappen die het bezit. Het kruid kan sporters namelijk op verschillende manieren ondersteunen. Lees in deze blog hoe je Ashwagandha kan gebruiken om verbeterde sportprestaties en spiergroei te zien. 

Verbeter je sportprestaties met Ashwagandha

Je kunt Ashwagandha consumeren in poedervorm of als supplement. Het kruid komt van de wortel of bladeren van de Ashwagandha plant en wordt al duizenden jaren geconsumeerd en gebruikt in de geneeskunde in India. Om echt prestatieverbeterende effecten te merken moet je Ashwagandha langere tijd en consistent gebruiken. Afhankelijk van de persoon kan dit tussen de 4 en 12 weken duren. Wanneer je het middel langere tijd neemt zul je op den duur echter zeer positieve effecten voelen van wat Ashwagandha doet met je lichaam, dit vertaalt zich direct naar je sportprestaties. Je krijgt meer energie en kan langer op hoog niveau presteren, bekijk in deze lijst de sterke sport verbeterende effecten van Ashwagandha:

  • Stress Verminderen 
  • Verbeterde slaap
  • Ondersteuning van het immuunsysteem
  • Energie en uithoudingsvermogen.
  • Verhoogde spierkracht

Goed voor Spiergroei

Onderzoek heeft aangetoond dat langdurige inname van Ashwagandha zorgt voor hogere testosteronniveaus in het lichaam. Naast dat verhoogde niveaus van dit hormoon zorgt voor een lagere cortisolspiegel en dus stress is het ook goed voor de spiergroei. Ashwagandha kan daarom goed gebruikt worden als natuurlijk middel voor spiergroei. Verbeterde energie en uithoudingsvermogen zorgen ervoor dat je langer en harder kunt trainen, waardoor je meer spiermassa aanmaakt.  Daarnaast zorgt de verbeterde slaap ook voor een beter herstel. Een goede nachtrust is erg belangrijk voor je spiergroei waardoor je maximaal het werk in de trainingen omzet in spiermassa.  

Sneller herstel na sporten

Wanneer je Ashwagandha voor langere tijd neemt is je lichaam een stuk beter in staat om te herstellen van het sporten. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Ten eerste heeft het kruid een positief effect op je immuunsysteem en versterkt het middel de weerstand van het lichaam tegen infecties. Hierdoor ben je ook beter beschermd tegen schadelijke effecten van langdurige en intensieve training. Daarnaast kan ook je slaap significant verbeteren. Als sporter zul je wellicht wel weten dat slaap zeer belangrijk is, het ondersteunt namelijk je herstel en een goede nachtrust is ook goed voor je spiergroei. 

Conclusie

Als je een natuurlijk product wilt gebruiken dat al duizenden jaren geconsumeerd wordt en bewezen gezondheidsvoordelen maar ook sportprestatie verhoogde werkingen heeft, dan is Ashwagandha een perfecte supplement voor jou. Hoewel er meer onderzoek nodig is, met name met grotere testgroepen, om definitieve conclusies te trekken laten voorlopige studies positieve signalen zien. 

Wanneer je besluit Ashwagandha te consumeren is het essentieel om voorzorgsmaatregelen te nemen. Het wordt aangeraden om contact op te nemen met je zorgverlener, vooral als u al medicijnen gebruikt, om medisch advies te vragen voordat je Ashwagandha dagelijks gaat gebruiken.